Tuesday, June 23, 2009

Anugerah Buat Ayah Dan Ibu

Hmm .. dalam kesibukan menjalani rutin seharian sebagai surirumah, dan sebagai blogger, hikss ... sempat jugak meluangkan masa baca buku nih. Aku pinjam kat library depan umah aku. Well, membaca ni memang hobi aku sejak sekolah lagi. Tapi genre buku yang aku suka baca masa tu biasa lah, novel cintan cintun .. al-maklum, masa muda rumaja le katekan. *wink*.

Back to the topic, buku ni menceritakan beberapa kisah para ibu tentang kehamilan dan pengalaman bersalin masing-masing. Ada yang baru je sebulan dua nikah dah pregnant, ada yang nikah dah bertahun-tahun baru ada rezeki ... itu semuanya ketentuan Allah swt. Sesungguhnya hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.

Ada yang tidak mengalami apa-apa alahan sepanjang kehamilan, ada pulak yang mabuk, muntah sampai kene tahan di hospital. IIsk, takut lak aku. Al-hamdulillah, dah 2 kali mengandung ni semuanya OK, takde apa-apa masalah. Dan harap-harap yang no 3 dan seterusnya nanti macam tu lah jugek. :). Insya-Allah . mudah2an.

Ada juga cerita yang melucukan, kes bersalin dalam kete .. masa tengah isik minyak. Haaa, kelam kabut jadinye. Heh .. heh .. heh. Macam mana la agaknye keadaan si suami masa tu ye, kompom panik gilerr ....

Dan dalam 1001 cerita tu, ada juga cerita yang menyedihkan. Ada ibu yang kehilangan anak ketika dalam kandungan, ada juga yang sempat bersama anak yang baru di lahirkan hanya untuk beberapa jam sebelum dijemput Ilahi. Tanpa sedar, air mata ku mengalir, sungguh ...!! naluri keibuan ku benar-benar tersentuh.

Bayangkan, anak yang kita kandung, yang kita nanti kedatangannya, yang kita rasa tendangannya tiba-tiba kaku tidak bernyawa. Ya Allah, berilah kekuatan dan ketabahan kepada mereka yang kau uji ..... Kepada ibu-ibu yang pernah mengalami pengalaman yang serupa, banyak-banyakkan doa dan sabar. Insya-Allah, anak-anak itu menjadi saham anda di akhirat kelak.

kredit kulit buku - PTS Publications

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers