Thursday, June 18, 2009

Belai Bayi Anda

Sentuhan merupakan salah satu cara yang paling berkesan bagi ibu untuk melahirkan kasih sayang kepada permata hati mereka. Sama ada pada waktu makan, bermain, mandi atau menukar lampin, sentuhan menghasilkan perasaan kasih sayang yang lebih mendalam di antara anak dengan ibu.

Lantaran perkembangan fizikal dan emosi bayi banyak dipengaruhi oleh hubungan serta interaksi ibu bapa dan anak, maka perlunya ikatan melalui sentuhan kasih sayang. Melalui sentuhan tersebut, bayi akan mula belajar komunikasi dan mengalami perubahan tumbesaran.

Menurut Perunding Pediatrik dan Neonatologi Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Anna Padmavathy Soosai, sentuhan lembut menjadi pemangkin kepada perkembangan bayi. Bayi akan mula mengenali dan memahami sentuhan ibu seawal usia dua bulan lagi. Bagi bayi, sentuhan itu merupakan tanda kasih sayang dan melindungi mereka.

"Pada peringkat bayi merupakan masa yang terbaik untuk menyentuh dan membelai bayi. Jika ibu tidak dapat melakukannya sendiri, ia merupakan satu kerugian kerana mereka tidak dapat membina hubungan yang intim," katanya ketika majlis pelancaran Johnson's Baby Most Loving Moments seiring dengan pengenalan rangkaian produk penjagaan bayi - Johnson's Baby Moisturizing Wash, Baby Lotion dan Baby Cream , baru-baru ini.

Sementara itu, Dr. Anna mengakui ibu bapa kini lebih gemar membeli permainan namun ia sebenarnya tidak sesuai untuk bayi yang berumur empat bulan ke bawah. "Pada peringkat ini, bayi hanya inginkan sentuhan dan wajah ibunya sahaja. Sebagai langkah lain, ibu boleh bercakap dengan anak untuk memberi rangsangan kepada perkembangan sosial. Mungkin ramai ibu bapa tidak perasan dan memahami perkembangan bayi mereka. Secara umumnya, pada peringkat usia sebulan, bayi anda akan mula tersenyum, dua bulan (mula mengeluarkan suara), empat bulan (cuba mencapai ibunya, menatap mata bayi menjadi lama dan bayi bergelak ketawa)," tambahnya.

Reaksi kasih sayang

Bayi tersenyum…
Percaya atau tidak, menyentuh bayi anda boleh membuatnya tersenyum dengan lebih kerap, yang membuktikan keeratan anda berdua. Sedang bayi anda membesar, anda akan sedar bahawa senyumannya akan menjelma tiap kali anda berada disampingnya atau setiap kali bayi menjangka kehadiran anda.

Bayi cuba mencapai ibunya...
BAYI mungkin cuba memberitahu si ibu untuk memeluk dan membelainya untuk merapatinya atau si bayi gembira dengan kehadiran ibu. Apa yang penting, bayi sedang menunjukkan rasa perlunya terhadap ibu, dan ini menandakan hubungan erat antara ibu dan anak.

Bayi ketawa...
GELAK pertama bayi menandakan perkembangan sosialnya kerana ia biasanya merupakan suatu tindak balas yang berlaku apabila dia berkongsi dunianya dengan orang yang tersayang. Apabila bayi gelak sebagai salah satu cara untuk bertindak balas dengan anda, ianya merupakan cara bayi untuk memberitahu betapa seronoknya dia meluangkan masa dengan anda.

p/s : IIskk, rasa teringin le pulok nak ada baby, Aisyah ngan Amar pon dah beso. Ngkorang yg baca ni, doakan le yee :D

Sumber : Utusan Malaysia

8 comments:

  1. hehe...

    saya doakan yek??

    ada baby best xbyk kerenah tp bila dh besar jenuh nk melayan kerenah bdk2 yg nk membesar..

    tp diorang yg menceriakan hidup kita...

    =)

    **cakap berdasarkan pengalaman menjaga adik yg kecik.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam

    Gadis kampung separa bandar,
    Al-hamdulillah, aminnnnn :D

    Err, bila pulak nak cakap pasal pengalaman sindri?, hiksss. *wink*

    ReplyDelete
  3. insyallah.. mana tau, pas ni ada lagi kot.. seronok kan bila ada baby ni

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Cutemiut78,
    Ha'ah ... memang seronok. Tu yg teringin nak tambah no 3 tu, hiksss.

    ReplyDelete
  5. info menarik..
    paling ske tgk baby tersenyum.. cam sejuk je ati kite melihatnye

    ReplyDelete
  6. hehehhe..skang tgh feel semua tu..syok..cepat2...dpt baby lagi..sy doakan..hehehe

    ReplyDelete
  7. Salam.

    Yan,
    Tu la kan .. cute je baby tu senyum :D

    Cikpid,
    Waa, baby dah brp bulan ...?. Aminn, Insya-Allah lepas ni turn saye lak :D

    ReplyDelete
  8. Opss, sori ...
    Tadi tu akaun cik abe kite. Salah login :D

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers