Tuesday, October 27, 2009

Merawat Lingkaran Bawah Mata

Sebelum ini anda dah diberitahu sebab-sebab terjadinya lingkaran hitam kat bawah mata, kan? Sekarang saya sambung plak dengan rawatan ataupun petua kecantikan yang boleh anda cuba. Bahannya adalah dari sumber semulajadi. So, selain daripada lebih selamat, efektif dan mudah, anda pun dapat menjimatkan wang :)

Ada 5 cara merawat lingkaran hitam bawah mata kat sini, jadi jom kita sama-sama tengok;


[1] Gunakan sama ada timun, ubi kentang ataupun tomato
Hiris salah satu bahan di atas mengikut tebal yang bersesuaian. Pastikan tak terlalu tebal atau nipis. Kemudian, lekapkan hirisan tu kat mata anda. Biarkan lebih kurang 20-30 minit.
Kebaikannya: Mampu mengurangkan keletihan mata dan seterusnya melancarkan aliran darah kat bahagian mata. Atau cara alternatifnya; Kisar timun dan balut ekstrak timun tu dengan sehelai kain nipis. Pastikan kain tu betul-betul bersih yer.

Lepas tu, tekap balutan ekstrak timun tadi kat bahagian lingkaran hitam bawah mata untuk beberapa minit.
Selepas tu, bersihkan bahagian mata yang telah ditekap dengan air bersih. Gunakan krim pelembap mata.

[2] Uncang teh

Rendam 2 uncang teh dalam secawan air sejuk selama beberapa minit. Kemudian, keluarkan air yang berlebihan dalam uncang teh. Tekap uncang teh tadi kat mata sekurang-kurangnya 10 minit yer. Sebaik-baiknya gunakan teh chamomile kerana ia bagus untuk kulit. Ataupun boleh gunakan ekstrak pudina segar sebagai alternatif.

[3] Minyak almond
Untuk pengetahuan anda, minyak almond juga baik untuk melembutkan kulit wajah, bebas minyak dan mengurangkan liang-liang pori daripada tersumbat. Caranya: Sapukan minyak almond pada bahagian lingkaran hitam kat bawah mata setiap pagi dan malam. Urutnya dengan lembut yer. Anda juga boleh campurkan minyak almond dengan krim susu kalau mahu :)

[4] Zat besi, vitamin c dan asid folik

Makanan yang mengandungi 3 elemen di atas juga boleh membantu. Pada masa yang sama kurangkan pengambilan makanan bergaram, elakkan minuman berkafein, gula dan minuman beralkohol.
Penting juga, kurangkan merokok dan kalau mampu ... berhentilah merokok. Tak lupa juga, minumlah air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari :)

[5] Biji buah berangan

Biji buah berangan merupakan herba yang baik untuk kesihatan dan sudah tentunya membantu melancarkan perjalanan darah di bahagian mata. Anda boleh gunakan biji buah berangan sama ada dalam bentuk serbuk, pil mahupun cecair bagi mengurangkan masalah ni.
Psst...Sebenarnya, pengecutan saluran darah kat bahagian mata dan hidung la yang menyumbangkan terjadinya lingkaran hitam tu. Selamat Mencuba!

Sumber :
petuasejagat.blogspot

4 comments:

  1. ha'ah.. selalu gak amalkan timun ngan uncang teh tu.. berkesan

    ReplyDelete
  2. CuTeMiUt78,
    Kita serupaa ... kita serupaaaa :D

    ReplyDelete
  3. ape maksud uncang teh ?

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers