Sunday, October 18, 2009

Faedah Menundukkan Pandangan

Imam Ibnul Qayyim Al-jauziyyah telah menulis beberapa faedah menundukkan pandangan dalam kitabnya berjudul Raudhatul Muhibbun wa Nuzhatul Mustaqin. Tercantum pula dalam kitab Fiqh An-Nadhr karangan Al-Mundziri. Berikut adalah beberapa faedah menundukkan pandangan yang dipetik dari kitab-kitab tersebut :
  • Menundukan pandangan bererti menunaikan perintah Allah swt. Tiada manusia yang bahagia di dunia dan akhirat kecuali dengan menunaikan perintah Allah swt.
  • Menundukkan pandangan akan menguatkan hati dan membahagiakannya. Sebagaimana halnya membiarkan pandangan menjadi liar akan melemahkan hati dan membuatnya gelisah.
  • Menundukkan pandangan membuatkan hati selalu bermesraan dengan Allah swt. Sebaliknya, membiarkan pandangan menjadi liar akan memporak-perandakan hati dan fikiran.
  • Menundukkan pandangan akan melepaskan hati dari tawanan syahwat. Sebagaimana kerap dikatakan, "Orang yang tertawan oleh pandangan matanya, maka itulah sebenarnya tawanan".
  • Menundukkan pandangan akan membentengi seseorang itu dari pintu syaitan.
  • Menundukkan pandangan akan mengosongkan hati dari berbagai kemaksiatan.
Wahai kaum muslimin & muslimat, tundukkanlah pandangan matamu. Sedarilah bahawa membiarkan pandangan mata menjadi liar merupakan pintu pertama pembuka jalan yang kelak akan merosakkan tirai kehormatanmu. Ini syariat dan perintah Allah swt.

p/s : Semoga sama-sama dapat manfaat, Insya-Allah .....

Sumber : Petikan dari buku "Rangkaian Kisah-Kisah Bidadari".


1 comment:

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers