Wednesday, June 3, 2009

Persekitaran Rangsang Minda Anak

Suasana pembelajaran termasuk memanfaatkan persekitaran antara kaedah menarik yang boleh digunakan bagi merangsang pembelajaran kanak-kanak. Menurut Naib Presiden Kolej Universiti Help, Dr Goh Chee Leong, merangsang anak-anak belajar tidak semestinya memerlukan belanja besar. Katanya, memadai jika ibu bapa pandai memanfaatkan apa yang ada dalam rumah manakala persekitaran memberangsangkan turut menjadi pemangkin kepada perkembangan minda anak.

"Dalam mengasah anak berfikir secara logik, boleh digunakan apa yang ada dalam rumah misalnya kotak warna atau meja untuk melukis yang juga membantu merangsang kecerdasan mereka. Lakonan drama atau sketsa juga antara kaedah berkesan boleh diguna pakai. Apabila minda mereka dirangsang ke arah berfikir secara logik, ia turut membentuk sahsiah diri. Tidak kurang penting, ibu bapa harus bersifat membantu merangsang minda kerana dari situ proses pembelajaran bermula," katanya ketika majlis pelancaran Dunia Pembelajaran Efektif Dutch Lady di pusat beli-belah Mid Valley, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dr Goh juga menyarankan ibu bapa supaya lebih kreatif dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.

"Apa yang penting, biarlah apa yang dilakukan untuk anak belajar atau bermain itu dibuat bersama. Ertinya, ibu bapa turut belajar dan merangsang anak secara bersama. Selaras dengan itu, empati anak dan kebolehan ibu bapa melihat serta memahami perasaan dari sudut pandangan anak amat penting untuk difahami atau dipelajari. Yang terpenting, ibu bapa seharus berusaha menjadikan proses pembelajaran sesuatu yang menyeronokkan dan positif," katanya.

Ada tujuh pelan acara yang diterapkan dalam Dunia Pembelajaran Efektif Dutch Lady berkenaan. Menerusi pelan terbabit, pelbagai teknik boleh dipelajari dalam meneroka keindahan belajar melalui dunia si manja ke arah pembelajaran lebih berkesan.


1- Langkah pertama

Berjalan mudah bagi orang dewasa tetapi tidak bagi si manja. Bagi anak-anak, berjalan memerlukan koordinasi kompleks antara tangan, kaki dan keseimbangan. Modul ini mengingatkan ibu bapa untuk beri galakan kerana lama-kelamaan anak akan tahu caranya.

- Mempelajari bahasa baru

Kanak-kanak dianggap setahun jagung sukar memahami perkataan tertentu dan ia adalah bahasa baru. Amat penting bagi ibu bapa bercakap dengan perlahan dan terang. Ia membantu anak mengenal perkataan dengan lebih baik. Perlu sabar dan jangan mengharapkan anak memahami segala pertuturan kita.

- Bakat menulis

Modul ini mengingatkan bahawa 'insan kerdil' memegang pen dan menulis amat besar cabarannya. Tidak hairan anak membuat kesilapan ketika belajar menulis atau melukis. Beri masa melakukannya beransur-ansur.

2 - Makan dengan betul

Modul ini mengajar si manja mengawal diri daripada menumpahkan makanan. Menyuap makanan sendiri memerlukan koordinasi tangan dan mata. Perlukan masa untuk latihan dan sokongan keluarga.

- Membina kesabaran

Butang-butang sudah dibentuk bagi melatih anak belajar berpakaian sendiri. Kanak-kanak pada peringkat umur ini mahu melakukannya sendiri. Sebagai ibu bapa, beri galakan dan ajar mereka bersabar.

- Membina keyakinan diri

Modul ini mengingatkan ibu bapa bagaimana segalanya seolah-olah sesuatu yang menakutkan sewaktu kita kecil dan perabot adalah besar. Kemudian baru sedar, bagaimana memanjat naik atau turun daripada sofa itu boleh dianggap satu pencapaian.

3 - Setiap si manja adalah unik

Satu modul untuk mengetahui betapa uniknya si manja. Segelintir mereka begitu berani dan ada yang bersifat waspada, ia berbeza mengikut personaliti. Bagi yang suka mengambil risiko, sarankan betapa pentingnya keselamatan. Bagi yang berhati-hati, galakkan mereka mengambil cabaran, jangan takutkan kegagalan.

- Matematik mini

Modul ini mengajar bahawa membahagikan sesuatu ke dalam kumpulan adalah perkara biasa misalnya membahagikan sesuatu mengikut warna, saiz atau bentuk. Pembelajaran harus digalakkan bagi membentuk perkembangan Matematik dan bahasa mereka.

- Sentuhan muzik

Mempelajari alat muzik bukanlah mudah. Apabila anak menunjukkan minat, mereka memerlukan galakan untuk penghayatan. Anda perlu bersabar jika mereka melakukan kesilapan.

4 - Cipta dunia pembelajaran anda sendiri

Suasana atau persekitaran kondusif mampu menggalakkan si manja belajar dengan lebih berkesan.

- Bilik tidur

Bercerita sebelum tidur.
Baca buku cerita kepada si manja sebelum tidur bagi mengembangkan kemahiran bahasa mereka. Cerita akan menarik dan memperkenalkan perbendaharaan kata yang baru, mengajar struktur ayat serta memberikan maklumat berguna untuk kehidupan dan bukan memaksa mengingati perkataan.

- Kad imbas

Kad imbas mengandungi perkataan, gambar adalah teknik terbaik membantu memudahkan interaksi anak dan ibu bapa.

- Anak patung sarung kaki

Anak berusia setahun rendah daya tumpuannya. Modul ini menunjukkan betapa berkesannya anak patung sarung kaki dalam menarik perhatian si manja.

- Cermin

Alat yang digunakan supaya anak belajar mengenai penampilan diri bagi perkembangan intelektual anak. Ajuk ekspresi ibu bapa di depan cermin dan anak akan belajar makna ekspresi itu.

5 - Ruang keluarga dan ruang makan

- Bermain doh

Sikap meradang dan kedegilan terbentuk akibat kekecewaan untuk berdikari tetapi tersekat kerana perbendaharaan kata serta kuasa terhad. Keinginan autonomi ini dibentuk secara positif melalui aktiviti tangan seperti membina model doh.

- Permainan minda (sorok dan cari alat mainan)

Bantu minda si manja (usia dua dan tiga tahun) membina minda kerana pada usia ini mereka mula memahami perkataan atau gambaran minda. Mereka kurang mampu berfikir secara abstrak dan memerlukan imej sebenar.

Permainan boleh membantu si manja mengasingkan objek dalam pelbagai cara sambil meningkatkan ingatan.

6 - Sekolah malam

Modul ini membiarkan sifat ingin tahu si manja kerana ia proses pembelajaran. Bawa si manja keluar, tunjukkan bulan dan bintang kepada mereka. Pasti mereka bertanya pelbagai soalan kerana sifat ingin tahu mereka. Ia aspek menyeronokkan dan boleh belajar bersama-sama.

7 - Taman ilmu

Ia juga berkesan walaupun hanya berjalan-jalan di taman atau alam semula jadi. Pembelajaran tidak semestinya diperoleh daripada buku. Mencari sesuatu di taman secara berkeluarga menggalakkan si manja prihatin di samping turut membina kemahiran bahasa.

Oleh : Noriah Idris

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers