Friday, June 5, 2009

Peribadi Bakal Ibu

BERGELAR seorang ibu merupakan saat paling ditunggu-tunggu dalam fasa hidup seorang wanita. Tempoh sembilan bulan berbadan dua, merupakan satu pengalaman baru kepada wanita terutamanya yang pertama kali melalui detik itu.

Sifat seorang wanita biasanya memiliki pola dan refleksi diri yang membantu mengawal emosi diri. Mengenali siapa diri anda dan memahami langkah menghadapi kesulitan akan membantu diri anda mengurangkan tekanan emosi lantas berjaya menyelesaikan masalah dengan baik.
Umumnya, pakar psikologi mengkelaskan lima jenis keperibadian calon ibu. Ia turut diperjelaskan menerusi laman sesawang www.femalefirst.co.uk.

Cepat cemas

Bakal ibu seperti ini mudah cemas apabila ingin mendapatkan sesuatu informasi. Mereka tidak pernah putus asa dalam mencari pelbagai informasi tentang kehamilan dan kelahiran.
Mereka sentiasa inginkan nasihat daripada teman, ahli keluarga dan banyak membaca majalah serta buku-buku kehamilan. Meskipun hal ini baik untuk memperkaya pengetahuan si ibu, namun akhirnya akan membuat diri mereka keliru dengan pelbagai informasi.
Jadi pilihan bahan bacaan yang betul, sahih dan tepat untuk mengelakkan anda keliru.

Kompetitif

Seorang ibu yang kompetitif selalunya ingin menjadikan dirinya yang terbaik dan pertama daripada orang lain. Apatah lagi jika dia adalah insan pertama yang hamil di kalangan rakan-rakan. Jangan terlalu mendesak diri untuk menjadi terbaik. Ia akan membuat anda tertekan. Ingatkan suami atau teman rapat jika anda terlalu obses dengan kehamilan.

Profesional

Ibu jenis ini sangat teratur dan rasional. Ibu yang profesional tidak akan berkompromi mengenai sesuatu perkara yang berkaitan dengan bayinya. Apa yang pasti, anda mahu memilih hospital yang menempatkan pelbagai kemudahan canggih dan dikeliling para jururawat.

Natural

Ibu jenis ini sememangnya berharap untuk memberikan segala hal yang natural untuk bayinya. Sebagai seorang ibu yang bersikap natural, anda akan menguasai diri dengan segala hal yang organik, menikmati hidangan makanan yang ringkas dan bernutrisi. Malah, mereka memilih ubat-ubatan alternatif dan berasa lebih tenang jika si bayi berada di rumah sendiri. Jika anda berada dalam kumpulan ibu jenis ini, anda harus mengimbangi keperluan bayi dengan situasi. Anda perlu tahu, dapatkah anda menangani tumbesaran si kecil dengan bantuan alam sepenuhnya?

Tidak mudah khuatir

Ibu jenis ini sentiasa menghabis rutin hariannya dengan aktiviti santai. Anda merasakan bahawa ibu, kakak perempuan, teman dan wanita lain di dunia begitu gembira saat menghadapi kehamilan dan kelahiran tanpa berdepan dengan sebarang kesakitan. Bagaimanapun, hati-hatilah kerana kemungkinan anda terlalu mengambil mudah termasuklah aktiviti yang boleh memberi risiko kepada kandungan anda.

Sumber : Harian Kosmo

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers