Friday, July 3, 2009

Didik Anak Gemar Makan Buah-Buahan

IBU bapa lazim mengeluh apabila anak mereka tidak mahu menjamah makanan yang disediakan. Lebih merisaukan, mereka bukan saja tidak makan, malah kurang minum susu sedangkan pada usia berkenaan mereka sepatutnya mendapat bekalan zat dan protein yang mencukupi bagi menjamin pertumbuhan seimbang. Sebetulnya ada banyak cara untuk membuatkan anak anda tertarik dengan makanan. Anak mungkin tidak berselera jika hanya melihat nasi saja yang perlu mereka hadapi, sebaliknya jika ada ‘aksesori’ tambahan seperti buah atau sayur, tentu mereka juga akan teruja untuk menikmati menu yang disediakan ibu bapa.

Pengarang buku Fruitastic dan Vegemania, Mohana Gill, berkata adalah penti
ng mendidik anak mengambil pemakanan sihat sejak kecil kerana ia boleh memberi kesan terhadap tumbesaran mereka. “Penting untuk ibu bapa menanamkan tabiat makan yang sihat dan seimbang terhadap cahaya mata mereka sejak kecil. Bagaimanapun, ibu bapa perlu bersabar melayan kerenah mereka apabila si kecil tidak mahu makan. Dalam hal ini, kanak-kanak tetap berfikiran seperti kanak-kanak. Mereka tidak mungkin boleh menghabiskan buah yang sepatutnya mereka ambil untuk kebaikan kesihatan kerana buah yang mengandungi banyak zat sering menjadi musuh mereka,” katanya.

Mohana berkata, kebanyakan ibu bapa tidak menyedari mereka sebenarnya menawarkan makanan yang silap untuk anak tanpa mengetahui kebaikan dan khasiat yang terkandung dalam setiap makanan yang disediakan. “Ibu bapa mungkin tidak terfikir bahawa mereka menyediakan hidangan yang tidak sesuai dengan anak. Mereka juga secara tidak langsung membuka peluang anak menikmati makanan tidak berkhasiat. Keadaan berkenaan berlaku dengan menghadiahkan anak menu yang salah, misalnya menjanjikan makanan ringan untuk kebaikan yang mereka lakukan” katanya lagi.

Dalam erti kata lain, ibu bapa tidak boleh terlalu menekankan penyediaan buah-buahan untuk diberikan kepada anak adalah sebagai menu yang sihat dan berkhasiat sebaliknya berfikiran lebih jauh dengan men
ganggap buah adalah makanan yang enak dan menggembirakan untuk dinikmati. Beliau berkata, buah-buahan mengandungi bahan khusus yang membantu meningkatkan daya ketahanan badan selain membekalkan banyak lagi zat serta nutrien yang tidak mungkin terdapat pada makanan ringan.

“Kajian terkini memperlihatkan lima hingga tujuh hidangan buah dan sayuran yang diambil setiap hari boleh menguatkan sistem pertahanan badan daripada penyakit.
Ini kerana buah mengandungi antioksidan yang tinggi dan phythonutrien yang bertindak sebagai pelindung badan. Sudah terbukti buah-buahan mempunyai banyak kebaikan untuk tubuh badan manusia,” katanya.

Sehubungan itu, Mohana menyarankan agar ibu bapa wajar menanamkan di dalam minda mengenai kepentingan pengambilan buah-buahan dalam menu setiap hari selain pada masa sama memikirkan bagaimanakah
caranya mempelbagaikan penggunaan buah di dalam penyediaan makanan untuk kanak-kanak dengan cara yang mudah dan santai.

“Ibu bapa perlu kreatif dalam penyediaan makanan untuk anak dan mereka perlu bijak mengadun resipi bagi menarik perhatian kanak-kanak. Kita tahu kanak-kanak tidak mungkin makan sayur hijau tanpa makanan lain yang menarik perhatian mereka. Jadi campurkan sayur yang berwarna hijau dengan buah-buahan yang berwarna supaya menu berkenaan mampu menarik perhatian anak,” katanya.

Beliau mencadangkan ibu bapa menyediakan salad buah yang mudah disediakan dan jus buah-buahan yang boleh disimpan di dalam peti dingin beku untuk memudahkan ia dihidangkan kepada anak ketika mereka baru pulang daripada sekolah atau bermain.

Oleh: Shaidah Shafie
Sumber: Berita Harian

1 comment:

  1. http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/kuku-kuning-ini-cara-termudah.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/10-cara-duduk-ungkap-karakter-seseorang.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/4-hal-yang-dialami-tubuh-bila-tidur-di.html

    QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
    • BandarQ
    • AduQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    • BB : 2B3D83BE
    Come & Join Us!

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin

Jantung Hatiku .....

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers